Algemene voorwaarden

Artikel 1.Toepassingsgebied, kennisname en aanvaarding

1.1 Deze voorwaarden, die geen stijlclausules bevatten, met inbegrip van de bijzondere voorwaarden die worden vermeld op onze documenten zoals o.m. offertes, orderbevestigingen, leveringsnota’s, werkbonnen zijn, behoudens uitdrukkelijke schriftelijke afwijking, van toepassing op de overeenkomst tussen Houthandel – Zagerij Coomans, hierna: ‘HH Coomans’, en haar Klant medecontractant als koper (hierna in alle gevallen de “Klant” genaamd) en dit retroactief van zodra zij minstens één keer, op eender welk tijdstip en in eender welke vorm aan de Klant ter kennis werden gebracht.

1.2 Voor zover de Klant op duurzame wijze een economisch doel nastreeft, wordt hierna voor zover specifieke bepalingen op hem van toepassing zijn, ook naar hem verwezen als de “Klant-Ondernemer”. Voor zover de Klant handelt voor doeleinden die buiten zijn handels-, bedrijfs-, ambachts- of beroepsactiviteit vallen, wordt hierna voor zover specifieke bepalingen op hem van toepassing zijn, ook naar hem verwezen als de “Klant-Consument”.

1.3 Door het aangaan van de overeenkomst heeft de Klant bevestigd dat hij kennis heeft van en zijn instemming geeft met deze algemene voorwaarden en dat hij aanvaardt dat ze in overeenstemming zijn met alle geldende dwingende bepalingen en met de grondrechten. De Klant-Consument wordt geacht kennis te hebben genomen van de algemene voorwaarden en deze te aanvaarden door ondertekening van de bestelbon, offerte of orderbevestiging.

1.4 Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing met uitsluiting van de eigen algemene voorwaarden van de Klant (zelfs indien deze voorwaarden in tegenspraak zijn met de algemene of bijzondere voorwaarden van de Klant), ook als deze van recentere datum zijn. De bijzondere voorwaarden m.b.t. de te leveren goederen, die werden opgenomen in de offerte, blijven in elk geval van toepassing, tenzij hiervan op uitdrukkelijke wijze wordt afgeweken.

1.5 Het feit dat een specifieke overeenkomst afwijkt van één van de bepalingen van deze algemene voorwaarden, sluit de toepassing van de overige bepalingen ervan niet uit.

1.6 Indien één of meerdere van onderhavige voorwaarden definitief onafdwingbaar of nietig zouden verklaard worden, doet dit geen afbreuk aan de overige bepalingen en wordt de betreffende onafdwingbare en/of nietige bepaling of de interpretatie ervan vervangen door een bepaling die, binnen de wettelijke perken, hetzelfde of gelijkaardig doch wettelijk aanvaardbare effect bereikt als de onafdwingbare of nietige bepaling.

Artikel 2.Prijsopgaven en overeenkomsten

2.1 De offerte is slechts geldig voor een periode van 30 kalenderdagen, tenzij uitdrukkelijk een andere termijn werd voorzien of tenzij deze vóór de aanvaarding door de Klant, door HH Coomans zou worden herroepen. HH Coomans kan slechts gehouden zijn door haar prijslijsten en offertes als de bestelling van de Klant haar bereikt tijdens voormelde termijn.

2.2 De in de offerte aangeduide prijzen zijn slechts geldig onder voorbehoud van een volledige bestelling, dit is van alle in de offerte voorziene goederen.

2.3 De Klant is gehouden om de juistheid van de offerte na te gaan alvorens de offerte te bevestigen. Eventuele onjuistheden inzake de gewenste producten, maten, hoeveelheden, overige materialen, en dergelijke dienen te worden meegedeeld aan HH Coomans alvorens het aanvaarden van de offerte.2.4 Bestekken en offertes zijn gebaseerd op de op het ogenblik van het opstellen ervan geldende waarden van lonen, taksen en kostprijs van materialen. Indien deze wijzigingen ondergaan, behoudt HH Coomans zich het recht voor de prijzen, tot aan de facturatie, op evenredige wijze aan te passen.

2.5 Elke verandering door de Klant aangebracht aan de oorspronkelijke bestelling na de prijsopgave door HH Coomans, gebeurt enkel mits expliciete toestemming van HH Coomans over de gewijzigde voorwaarden. Een afwijzing door HH Coomans van de voorgestelde verandering doet geen afbreuk aan de oorspronkelijke overeenkomst.

2.6 HH Coomans is gerechtigd éénzijdig wijzigingen aan te brengen aan het door haar voorgestelde materiaal tot zelfs na de bestelling, mits het andere materiaal even adequate eigenschappen heeft of in overeenstemming is met de in de bestelbon geformuleerde noden van de Klant.

2.7 Bestellingen worden door HH Coomans aanvaard onder de opschortende voorwaarde dat de bestelde goederen voorradig zijn in haar magazijn of door haar aan haar gebruikelijke voorwaarden binnen de gebruikelijke termijnen kunnen verkregen worden.

2.8 De Klant draagt de volle en uitsluitende verantwoordelijkheid omtrent de compatibiliteit van de te bewerken oppervlakte met de bestelde goederen, alsook omtrent het laten uitvoeren van een eventuele studie in verband met de plaatsing, de stabiliteit, de montage of enige andere noodzakelijke of nuttige informatie.

2.9 De Klant verklaart vooraf of op eerste verzoek aan HH Coomans alle nuttige informatie te bezorgen (bv. plannen architect, meetstaat…), om een correcte offerte te kunnen opstellen. Kosten door fouten of aanpassingen ten gevolge van foutieve of onvoldoende informatie zijn uitsluitend ten laste van de Klant en worden doorgerekend aan de Klant.

2.10 De hoeveelheden en maten, vermeld in de offerte, zijn steeds vermoedelijke hoeveelheden, gebaseerd op de informatie die door de Klant ter beschikking werd gesteld. De werkelijke uitgevoerde hoeveelheid zal worden aangerekend aan de overeengekomen eenheidsprijzen. Indien er een forfaitaire prijs is afgesproken, wordt de prijs aangepast van zodra er meer dan 5% afwijking is in de vooropgestelde maten en hoeveelheden.

2.11 Indien HH Coomans een prijsraming maakt op basis van door de Klant meegedeelde maten, is deze prijsraming slechts indicatief. HH Coomans kan steeds zelf ter plaatse opmetingen komen doen en kan op basis daarvan de prijs aanpassen.

2.12 HH Coomans kan slechts instaan voor de conformiteit van het materiaal aan bijzondere of aanvullende vereisten indien deze vereisten aan HH Coomans uitdrukkelijk en ondubbelzinnig werden meegedeeld door de Klant voorafgaandelijk aan de aanvaarding van de bestelling – en de bijzondere vereisten – door HH Coomans.

2.13 Bestellingen door de Klant zijn onherroepelijk. Niet alleen door ondertekening voor akkoord van (een kopij van) het aanbod of de offerte, doch ook door enige andere vermelding of document zoals o.m. een e-mail uitgaande van de Klant waarbij zonder voorbehoud de offerte of het aanbod van HH Coomans wordt aanvaard, verbindt de Klant zich op definitieve wijze.

2.14 Niet-aanvaarde bestekken en prijsoffertes gelden ten titel van inlichting.

2.15 HH Coomans is nooit aansprakelijk voor schade of nadeel die ontstaat door fouten, vergissingen, drukfouten enz. in de documenten uitgaande van HH Coomans. In geval van tegenstrijdigheden in de documenten uitgaande van HH Coomans, zal de Klant HH Coomans daarop merkzaam maken. In ieder geval zal HH Coomans deze kunnen rechtzetten. In het bijzonder is de Klantgehouden om de juistheid van de offerte na te gaan alvorens de offerte te bevestigen. Eventuele onjuistheden inzake de gewenste producten, maten, hoeveelheden, overige materialen, en dergelijke dienen te worden meegedeeld aan HH Coomans alvorens het aanvaarden van de offerte.

2.16 Alle documenten opgemaakt of aangepast door HH Coomans, blijven haar eigendom.

2.17 Wanneer betaling van een voorschot is voorgeschreven in de offerte, is HH Coomans slechts gebonden enige uitvoering aan te vatten na integrale betaling ervan. De uitvoeringstermijn neemt aanvang op de dag na ontvangst van de betaling door HH Coomans.

2.18 Elk voorschot dat naar aanleiding van de bestelling werd ontvangen, is definitief door HH Coomans verworven tenzij de Klant het bewijs levert dat HH Coomans, binnen de twee maanden na hiertoe door de Klant in gebreke te zijn gesteld, op manifeste wijze tekort is gekomen om te voldoen aan één van haar hoofdverbintenissen of indien HH Coomans zich na aanvaarding van de offerte of bestelling terugtrekt. HH Coomans kan in elk geval het voorschot compenseren met elke vordering die zij heeft op de Klant.

Artikel 3.Prijzen

3.1 De in de documenten uitgaande van HH Coomans vermelde prijzen zijn exclusief btw, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld. De btw wordt aangerekend in de factuur en is ten laste van de Klant. Ten aanzien van de Klant-Consument zijn de vermelde prijzen inclusief btw.

3.2 Indien door HH Coomans een foutief btw-percentage zou worden toegepast, kan zij dit steeds rechtzetten, en aanvaardt de Klant daarvan de gevolgen. De Klant staat in voor alle gevolgen die voortvloeien uit de toepassing van het verkeerde btw-percentage. Eventuele boetes en kosten die hieraan verbonden zijn, komen enkel ten laste van de Klant en kunnen desgevallend door HH Coomans op de Klant worden verhaald.

3.3 De Klant staat in voor alle financiële gevolgen indien de facturatie gebeurde op basis van verkeerde informatie door de Klant.

3.4 Meerwerken, d.w.z. werken uitgevoerd bovenop de voorafgaandelijk vastgestelde opdracht, worden uitgevoerd, behoudens andersluidend akkoord, aan de overeengekomen of bij gebreke daarvan, de alsdan geldende (uur)tarieven en eenheidsprijzen. De Klant verklaart ingelicht te zijn omtrent deze tarieven en deze eenheidsprijzen. De uitvoering van meerwerken is in hoofde van HH Coomans een inspanningsverbintenis, ongeacht het bereikte resultaat, tenzij schriftelijk anders overeengekomen. Tenzij de Klant de uitvoering van meerwerken tijdens de uitvoering ervan gemotiveerd protesteert, aanvaardt de Klant het als bewezen dat deze meerwerken door hem/haar werden gevraagd of dat deze noodzakelijk waren, en worden alle meerwerken als aanvaard beschouwd.

3.5 Minwerken worden in overleg tussen de Klant en HH Coomans overeengekomen. Een verrekening van de overeengekomen prijs bij minwerken op verzoek van de Klant is uitgesloten, tenzij anders schriftelijk overeengekomen.

3.6 Alle zaken die niet uitdrukkelijk vermeld staan in de offerte, zijn niet in de prijs inbegrepen.

Artikel 4.Levering

4.1 De goederen worden verkocht en geleverd Ex Works (Incoterms 2020) op de zetel van HH Coomans, tenzij schriftelijk anders overeengekomen.

4.2 Alle levertermijnen (m.i.v. uitvoeringstermijnen) zijn indicatief en niet-bindend (zie ook artikel 6.15). Vertraging in de levertermijn geeft de Klant niet het recht om een schadevergoeding of de ontbinding van de overeenkomst te vragen. Bij meerwerken vervalt de levertermijn.

4.3 Indien de levertermijn wordt uitgedrukt in werkdagen gelden de volgende regels: als telbare werkdagen voor de termijn worden niet aangerekend: zaterdag, zondag, wettelijke feestdagen, jaarlijkse vakantiedagen en compensatierustdagen, alsook dagen waarop weersomstandigheden of de gevolgen daarvan het werk gedurende tenminste vier opeenvolgende uren onmogelijk maken of zouden maken (bv. vriestemperaturen waardoor het zagen van hout onmogelijk is).

4.4 De Klant dient HH Coomans uiterlijk drie werkdagen voorafgaand aan de levering schriftelijk in te lichten dat deze niet in staat is de levering op de aangegeven dag en plaats in ontvangst te nemen, dan wel deze op te halen. Indien op verzoek van de Klant en met instemming van HH Coomans de levering uit te stellen, is HH Coomans gerechtigd de ontstane kosten van het eventueel geplande transport, opslagkosten en eventuele andere kosten in rekening te brengen.

4.5 De Klant is gehouden de levering op het overeengekomen leveradres en tijdstip in ontvangst te nemen, dan wel de goederen op te halen. Indien de Klant om welke reden dan ook in deze verplichting tekortschiet, zonder dat HH Coomans hierover tijdig werd geïnformeerd overeenkomstig artikel 4.4, wordt de levering geacht te zijn gebeurd op het moment dat HH Coomans heeft bepaald en is HH Coomans gerechtigd de goederen, zonder enige voorafgaande ingebrekestelling, op te slaan en de hosten hieraan verbonden aan de Klant in rekening te brengen. Dit te vermeerderen met een administratieve kost van 150,00 euro, de reeds gemaakte en toekomstige transport- en leveringskosten en onverminderd de overige rechten van HH Coomans voortvloeiend uit de wet en de overeenkomst.

4.6 De Klant is verplicht onmiddellijk bij het in ontvangst nemen van de geleverde goederen het aantal geleverde goederen te verifiëren en de goederen te controleren op eventuele zichtbare gebreken. Door het ondertekenen van de afleverbon gaat de Klant akkoord met de geleverde goederen als zijnde een conforme levering.

Artikel 5.Zichtbare en verborgen gebreken – klachten

5.1 Bij niet-conforme levering of zichtbare gebreken aan de geleverde goederen in de zin van artikel 4.6 dient de Klant onmiddellijk in het bijzin van HH Coomans of de door haar aangestelde derde over te gaan tot gedetailleerde vaststellingen met betrekking tot de goederen en dit op de bijhorende afleverbon, die door alle partijen ondertekend wordt met vermelding van naam, datum en tijdstip. De Klant verzendt in elk geval een kopie van de ingevulde afleverbon samen met foto’s van de vastgestelde schade binnen een termijn van vijf werkdagen na de levering of ophaling aan HH Coomans.

5.2 De ingebruikname van een geheel of een gedeelte van de goederen, de ondertekening van een afleverbon, de integrale of gedeeltelijke aanvaarding of betaling van de facturen met betrekking tot de geleverde goederen, alsook de uitvoering van verdere werken door een derde worden aanzien als een stilzwijgende aanvaarding van de goederen. De Klant erkent daardoor meteen dat de door HH Coomans geleverde goederen en alle uitgevoerde werken volgens de regels van de kunst werden uitgevoerd en dat de goederen en zijn aanvaard.

5.3 Klachten met betrekking tot niet-zichtbare gebreken worden slechts aanvaard mits schriftelijke melding hiervan door de Klant binnen acht werkdagen nadat de Klant het gebrek heeft ontdekt, dan wel deze had behoren te ontdekken. Niet-zichtbare gebreken worden in geen geval aanvaard na het verstrijken van de toepasselijke garantietermijn en slechts voor zover de Klant de geleverde goederen op een beschutte plaats, en zoals een vooruitziend en redelijk persoon in dezelfde omstandigheden heeft bewaard.

5.4 Retourzendingen worden enkel aanvaard na voorafgaand schriftelijk akkoord van HH Coomans. Eventuele retourzendingen dienen in deugdelijke verpakking, niet bewerkt en onbeschadigd terugbezorgd te worden.

Artikel 6.Aansprakelijkheden en garanties

6.1 De relatie tussen de Klant en HH Coomans wordt uitsluitend beheerst door het contractenrecht. Partijen doen afstand van elke buitencontractuele aansprakelijkheidsvordering van de ene ten aanzien van de andere partij alsook ten aanzien van de werknemers en bestuurders van de andere partij voor schade veroorzaakt door de niet-nakoming van een contractuele verbintenis.

6.2 De aansprakelijkheid van HH Coomans voor het verkochte en geleverde materiaal of goed is beperkt tot de waarborg die door de fabrikant of de leverancier is voorzien.

6.3 HH Coomans heeft steeds het recht om tot herstelling of vervanging in natura over te gaan.

6.4 Ten aanzien van de Klant-Ondernemer is HH Coomans niet aansprakelijk en bijgevolg tot geen vrijwaring verplicht voor verborgen gebreken, andere dan veroorzaakt door bedrieglijk opzet, fraude of bedrog.

6.5 Ten aanzien van de Klant-Consument is HH Coomans enkel aansprakelijk voor een verborgen gebrek dat reeds bestond bij de levering van de goederen en dat zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar te rekenen vanaf de levering.

6.6 Elk beweerd verborgen gebrek dat voldoet aan artikelen 6.4 of 6.5, dient te worden gemeld binnen 8 dagen na de kennisname van het gebrek, op straffe van verval. HH Coomans

6.7 De aansprakelijkheid of vrijwaring voor verborgen gebreken is uitgesloten wanneer de facturatie van HH Coomans niet op de vervaldag integraal was voldaan, op straffe van verval.

6.8 De gebreken en/of schade die het onmiddellijke gevolg zijn van, of die aan het licht zijn gekomen ter gelegenheid van één van volgende feiten of handelingen, worden uitdrukkelijk uitgesloten van elke waarborg: (i) elke onachtzaamheid, elk gebrek aan onderhoud, aan reiniging of aan nabehandeling conform het type hout (bv. foutief vernissen waardoor het hout krom trekt of geen of een verkeerde nabehandeling, plaatsing van hete voorwerpen op het hout,…) , of, in het algemeen, het verkeerd, abnormaal of abusievelijk gebruik ervan; (ii) een te hoge of te lage luchtvochtigheid: de Klant dient de relatieve luchtvochtigheid best te houden tussen 40% en 60%. Als de ruimte te vochtig is of als de vochtigheid schommelt, kan dit de werking van hout intensifiëren: het hout kan krimpen en/of uitzetten, waardoor bv. deuren niet goed sluiten en herhaaldelijk moeten worden bijgesteld. Indien de luchtvochtigheid te laag is, kan massief hout barsten; (iii) elke brand, waterschade, ongevallen of gebreken in de klimaatregeling, stormen, gevolgen van de stormen of weerkundige rampen; (iv) elke daad of schade-toebrengende fout, veroorzaakt door gelijk wie, inbegrepen de Klant zelf of zijnaangestelden; (v) schade tijdens of na de werfperiode, veroorzaakt door derden, zoals (doch niet- limitatief) diefstal en vandalisme.

6.9 Iedere aanspraak van de Klant-Ondernemer tot schadevergoeding lastens HH Coomans vervalt indien deze niet aanhangig is gemaakt bij de bevoegde rechtbank binnen een termijn van twee jaar nadat de feiten waarop de aanspraak is gebaseerd door de Klant-Ondernemer gekend waren of redelijkerwijze gekend konden zijn.

6.10 Kleur- en structuurafwijkingen als gevolg van de natuurlijke kenmerken en/of eigenschappen van de gebruikte materialen kunnen geen aanleiding zijn tot klachten en HH Coomans kan hiervoor niet aansprakelijk worden gesteld.

6.11 Verwaarloosbare, niet-essentiële, in de sector gebruikelijke of technisch niet-nadelige afwijkingen en verschillen in kwaliteit, kleur, maat, hoeveelheid of afwerking worden niet aanvaard als klacht en geven geen aanleiding tot enige schadevergoeding of aansprakelijkheid. Volgende niet- limitatieve lijst somt een aantal occasioneel en vaak voorkomende eigenschappen op, die geen grond voor klachten of aansprakelijkheid opleveren: komt occasioneel voor: natuurlijke barstvorming in het hout, vaste noesten en vergroeiingen (afhankelijk van de keuze van de houtsoort en toepassing); komt vaak en/of altijd voor: het ‘werken’ van hout (vervorming onder invloed van vocht), verschillen in nerfpatroon, het vrijkomen van looizuur uit Eikenhout bij buitenschrijnwerk, het verkleuren van hout (bv. door zonlicht) is een natuurlijk kenmerk, kleine kleurverschillen tussen een staal en de geleverde zaak.

6.12 Gebreken aan goederen die de koper bij het sluiten van de verkoopovereenkomst kende of redelijkerwijze moest kennen, bijvoorbeeld bij verkoop van einde reeks soorten met prijsvermindering, leveren evenmin een grond voor klachten op.

6.13 De aansprakelijkheid van HH Coomans voor eventueel door de Klant geleden schade ingevolge fouten door HH Coomans of door haar aangestelden gemaakt tijdens de uitvoering van haar verbintenissen, is beperkt tot de directe schade die te wijten is aan haar zware fout of het bedrog van één van haar aangestelden.

6.14 HH Coomans kan nooit aansprakelijk gesteld worden voor immateriële, indirecte of gevolgschade (zoals, doch niet-limitatief: gederfde winst, inkomensverlies, administratiekosten, schade aan derden etc.) en geen enkele objectieve productaansprakelijkheid kan aan HH Coomans ten laste worden gelegd.

6.15 HH Coomans kan niet aansprakelijk worden gesteld voor enige schade ten gevolge van vertragingen in de uitvoering. De aansprakelijkheid van HH Coomans voor schade ten gevolge van vertraging in de uitvoering is alleszins beperkt tot een vertragingsboete van maximum 5% van de waarde van de werken uitgevoerd door HH Coomans op voorwaarde dat de Klant het bewijs levert van schade ten bedrage van voormeld bedrag en geleden door vertraging te wijten aan HH Coomans.

Artikel 7.Rechten van HH Coomans

7.1 Wanneer de Klant zich niet houdt aan de bepalingen van de overeenkomst, behoudt HH Coomans zich het recht voor om de uitvoering ervan op te schorten, dit zonder voorafgaande verwittiging. De op dat ogenblik uitgevoerde werken van meer dan 10% zullen dan gefactureerd worden en deze gelden zijn onmiddellijk opeisbaar, onverminderd het recht om de overeenkomst te ontbinden lastens de Klant en een verbrekingsvergoeding te vorderen conform art. 11 van de algemene voorwaarden.

7.2 Bij het ontvangen van ongunstige solvabiliteits- of handelsinlichtingen omtrent de Klant, heeft HH Coomans het recht om de uitvoering van de overeenkomst op te schorten totdat er waarborgen van onberispelijke kwaliteit worden verstrekt door de Klant, bij gebreke waaraan HH Coomans het recht heeft om de overeenkomst lastens de Klant als ontbonden te beschouwen zonder rechterlijke tussenkomst en het reeds uitgevoerde werk te factureren.

7.3 HH Coomans heeft het recht zich te laten vervangen in de uitvoering van haar verbintenissen door gelijk welke andere derde of een onderaannemer die zij geschikt acht het contract uit te voeren. De Klant kan zijn rechten of plichten uit de overeenkomst met HH Coomans niet overdragen of uitbesteden. De Klant kan geen verband houdende opdrachten noch (meer)werken opdragen aan een derde of een (onder)aannemer zonder schriftelijk akkoord van HH Coomans.

Artikel 8.Annulering door de Klant

8.1 Bij annulering van een bestelling of opdracht, zelfs gedeeltelijk, door de Klant, is de Klant gehouden tot betaling van een schadevergoeding, forfaitair en onherroepelijk vastgesteld op 25% van de prijs van de geannuleerde opdracht of bestelling, met een minimum van 250 euro en onverminderd het recht van HH Coomans om een hogere schade te bewijzen. Deze schadevergoeding is eveneens verschuldigd bij ontbinding van de overeenkomst ten laste van de Klant m.b.t. het saldo van de te leveren goederen.

8.2 Bij foutieve annulering van een bestelling of opdracht, zelfs gedeeltelijk, door HH Coomans, is HH Coomans gehouden tot betaling aan de Klant-Consument van een schadevergoeding, forfaitair en onherroepelijk vastgesteld op 10% van de prijs van de geannuleerde opdracht of bestelling, met een minimum van 250 euro en onverminderd het recht van de Klant-Consument om een hogere schade te bewijzen. De Klant-Consument kan slechts aanspraak maken op deze vergoeding mits gegronde redenen lastens HH Coomans en mits aangetekende ingebrekestelling gericht aan HH Coomans waaraan geen gunstig gevolg wordt gegeven binnen een termijn van twee weken, alsook op voorwaarde dat de Klant-Consument zijn eigen verplichtingen integraal is nagekomen.

8.3 In geval van annulering van een bestelling door de Klant dient het deel van de uitgevoerde bestelling of dat deel van de bestelling dat in uitvoering is, op het ogenblik van de annulering, eveneens betaald te worden. Onder de bestelling in uitvoering verstaat men niet alleen dat deel van de werken waarvan de werkelijke uitvoering een aanvang heeft genomen, maar ook dat deel dat in voorbereiding is, alsook de aangekochte materialen, en de bestelde materialen die niet meer konden geannuleerd worden bij eventuele leveranciers en onderaannemers.

Artikel 9.Betalingen

9.1 Behoudens andersluidende vermelding op de facturen moeten alle leveringen en prestaties van HH Coomans betaald worden binnen de 30 kalenderdagen na de factuurdatum, zonder het recht voor de Klant om een korting toe te passen. Betalingen gebeuren in contanten, op de zetel van HH Coomans of op haar bankrekening.

9.2 Protest tegen de factuur dient schriftelijk, aangetekend en gemotiveerd te gebeuren binnen de 7 kalenderdagen na factuurdatum en met vermelding van factuurnummer. Wanneer niet voldaan is aan één van deze voorwaarden wordt het protest als niet bestaande aanzien en wordt de factuur geacht definitief aanvaard te zijn, zonder dat HH Coomans gehouden is op dit protest te antwoorden.9.3 Bij gebreke aan tijdige integrale betaling zal de Klant-Ondernemer, van rechtswege en zonder dat een ingebrekestelling vereist is, een verwijlinterest van 10% op jaarbasis, te vermeerderen met 10% van het factuurbedrag als schadevergoeding ter dekking van de minnelijke invorderingskosten en dit met een minimum van 250 euro per factuur en een maximum van 7.500 euro als schadebeding, verschuldigd zijn aan HH Coomans, alle invorderings- en gerechtskosten, alsook de kosten en erelonen van de advocaat voor buitengerechtelijke en gerechtelijke stappen tot inning.

9.4 Bij gebreke aan tijdige integrale betaling ontvangt de Klant-Consument een kosteloze herinnering. Bij gebreke aan betaling uiterlijk na 14 dagen, startend op de derde werkdag na verzending van de kosteloze herinnering aan de consument, heeft HH Coomans het recht op de betaling van een verwijlinterest van 10% op jaarbasis en een schadevergoeding ter dekking van de minnelijke invorderingskosten ten bedrage van: (i) 20 euro als het verschuldigde saldo lager dan of gelijk aan 150 euro is; (ii) 30 euro vermeerderd met 10% van het verschuldigde bedrag op de schijf tussen 150,01 en 500 euro als het verschuldigde saldo tussen 150,01 en 500 euro is; (iii) 65 euro vermeerderd met 5% van het verschuldigde bedrag op de schijf boven 500 euro en dit met een maximum van 2000 euro.

9.5 De Klant-Consument is in geval van een laattijdige levering en uitvoering van de werken gerechtigd op een schadevergoeding van 8% van het factuurbedrag exclusief btw met een maximum van 2000 euro, mits gegronde redenen lastens HH Coomans en mits aangetekende ingebrekestelling gericht aan HH Coomans waaraan geen gunstig gevolg wordt gegeven binnen een termijn van twee weken, alsook op voorwaarde dat de Klant-Consument zijn eigen verplichtingen is nagekomen.

9.6 Indien de Klant één factuur op haar vervaldatum niet heeft betaald, worden alle andere facturen, zelfs deze die nog niet zijn vervallen, onmiddellijk opeisbaar.

9.7 Ingeval van laattijdige betaling van een factuur door de Klant behoudt HH Coomans zich het recht voor om eventuele toegestane kortingen vervallen te verklaren, zelfs met terugwerkende kracht en dit met betrekking tot de kortingen die aan de Klant werden toegekend tot één jaar voorafgaand aan de laatste aan de Klant toegestane korting.

9.8 Ingeval van laattijdige betaling van een factuur behoudt HH Coomans zich het recht voor om verdere uitvoering van leveringen of werken op te schorten tot de volledige betaling van de openstaande bedragen, ook indien de niet betaling gebeurt omwille van een beweerde betwiste levering of gebrekkige dienstverlening door HH Coomans. De uitvoeringstermijn wordt ten laste van de Klant opgeschort met een periode gelijk aan de dag van laattijdige betaling tot de dag na de ontvangst van de betaling of de goedkeuring door HH Coomans.

9.9 In geen geval mag de onvolledige of gedeeltelijk betwiste levering of gedeeltelijk gebrekkige dienstverlening als voorwendsel dienen om betaling van het gedeelte dat niet werd betwist uit te stellen. Ook vertraging in de levering, geeft geen recht aan de Klant tot inhouding van enige betaling evenmin als een wijziging in de oorspronkelijke opdracht. Tenzij vooraf uitdrukkelijk door HH Coomans toegestaan, is geen enkele inhouding ten titel van garantie toegelaten.

9.10 Indien betalingsfaciliteiten worden toegestaan, wordt uitdrukkelijk overeengekomen dat de eerste wanbetaling van rechtswege en zonder ingebrekestelling het verval van de betalingsfaciliteiten met zich meebrengt, waardoor de hele som onmiddellijk opeisbaar wordt.

9.11 Betalingen worden steeds eerst verrekend met de krachtens deze voorwaarden vervallen intresten, vervolgens met de schadevergoedingen en de invorderingskosten en pas daarna met de openstaande (saldi der) factu(u)r(en), waarbij de oudste openstaande bedragen ook eerst worden verrekend, en dit ongeacht eventuele opmerking(en) of vermelding(en) van de Klant ter gelegenheid van zijn betaling.

9.12 HH Coomans is te allen tijde gerechtigd om het geheel of een gedeelte van de schuldvorderingen op de Klant over te dragen aan derden.

9.13 Op elk ogenblik en zelfs na faillissement van de Klant of een andere vorm van samenloop, insolventieprocedure of beslag op het vermogen van de Klant (zoals onder andere faillissement, gerechtelijke reorganisatie, vereffening, collectieve schuldenregeling,…) heeft schuldvergelijking van rechtswege plaats tussen alle vorderingen van HH Coomans op haar Klant enerzijds en alle vorderingen van haar Klant op HH Coomans anderzijds, en dit zonder voorafgaande ingebrekestelling of gerechtelijke beslissing. Deze schuldvergelijking is ook van toepassing op alle opeisbare en niet- opeisbare bedragen (bijvoorbeeld ook verbrekingsvergoedingen of andere schadevergoedingen) die verschuldigd en/of opeisbaar worden of zullen worden na en/of omwille van de situatie van samenloop en met verval van alle toegestane betalingsfaciliteiten. Deze schuldvergelijking is tegenstelbaar aan derden. Bovendien is HH Coomans in voorkomende gevallen gemachtigd om, in geval de onderlinge vorderingen tussen HH Coomans en de Klant niet liquide, opeisbaar of vervangbaar zijn, deze vorderingen te liquideren of opeisbaar te stellen met het oog op het plaatsvinden van de verrekening. In het raam hiervan, maar daar niet toe beperkt, heeft HH Coomans het recht om de onderlinge rechtsverhouding tussen haar en de Klant te ontbinden of de onderlinge vorderingen anderszins vervroegd opeisbaar te stellen, onder meer in de volgende gevallen:

  • faillissement van de Klant of een andere vorm van samenloop, een insolventieprocedure of beslag op
  • het vermogen van de Klant, aanstelling van een bewindvoerder/bestuurder/mandataris over de Klant
  • en wanbetaling van de Klant.

9.14 Schuldvergelijking in de onderlinge verhouding tussen HH Coomans en de Klant blijft mogelijk niettegenstaande enige overdracht door de Klant van zijn vorderingen op HH Coomans. Alle onderlinge vorderingen van HH Coomans en de Klant worden geacht onderdeel uit te maken van een ondeelbaar geheel en zijn in die optiek onderling samenhangend.

9.15 De totstandkoming van de overeenkomst geldt als overeenkomst van overdracht van schuldvordering. Dit betekent dat, HH Coomans haar vordering op haar Klant kan betekenen bij aangetekend schrijven aan de schuldenaar van haar Klant ten bedrage van alle door de Klant verschuldigde bedragen. De Klant is verplicht om HH Coomans op eerste verzoek alle elementen met betrekking tot haar schuldvorderingen ten opzichte van haar schuldenaren mee te delen zodra HH Coomans kennis heeft gegeven dat zij voornemens is dit artikel toe te passen.

Artikel 10.Overmacht

10.1 Alle omstandigheden die bij het indienen van de offerte redelijkerwijze onvoorzienbaar waren, die onvermijdbaar zijn of die de uitvoering van de overeenkomst financieel of anderszins zwaarder maken dan normaal, zullen worden beschouwd als gevallen van overmacht. Zij geven HH Coomans het recht, zonder hiertoe verplicht te zijn, de overeenkomst éénzijdig en zonder rechterlijke machtiging te herzien, de duur te verlengen, of de overeenkomst op te zeggen zonder schadevergoeding. Indien zij HH Coomans dwingen de werken te onderbreken, wordt de uitvoeringstermijn van rechtswege geschorst voor de duur van de onderbreking, vermeerderd met de tijd nodig voor het opnieuw opstarten van de werken (deze laatste wordt minimaal begroot op 5 dagen).

10.2 Volgende gevallen worden in elk geval aanzien als overmacht (niet-limitatief): ongevallen, materiaalbreuk, vertragingen of fouten bij de leverancier, bevoorradingsproblemen, epidemieën en pandemieën, productieonderbrekingen, verkeershinder, werkstakingen, bedrijfsblokkades, lock-outs, brand, transportproblemen, oorlog, terreuraanslagen, gebrek aan energie- oftransportmogelijkheden, onvoorziene maatregelen van overheidswegen, abnormale klimatologische toestanden, ongeacht of dergelijke gebeurtenissen al dan niet voorzienbaar waren.

Artikel 11.Overdracht van risico’s

11.1 De Klant draagt het volle risico over de geleverde goederen vanaf het ogenblik dat deze de zetel van HH Coomans verlaten.

11.2 Van zodra aan de Klant is meegedeeld dat de goederen klaar zijn voor levering, en de levering nog niet heeft kunnen gebeuren omwille van redenen vreemd aan HH Coomans, gebeurt de bewaring van de goederen in afwachting van de levering of de afhaling op risico en kosten van de Klant.

Artikel 12.Eigendomsvoorbehoud en pand

12.1 De geleverde goederen, al dan niet bij uitvoering van werken, blijven, zelfs ingeval van (niet geoorloofde) incorporatie in een onroerend goed of wijziging, eigendom van HH Coomans tot aan de volledige betaling met inbegrip van eventuele rente en kosten. Het eigendomsvoorbehoud blijft eveneens gelden indien de goederen zouden worden vermengd of zouden worden verwerkt tot een nieuw goed.

12.2 Zolang HH Coomans volgens deze clausule het eigendomsrecht behoudt, blijft de Klant aansprakelijk voor het in goede staat houden van de betrokken goederen. Hij mag ze niet wijzigen, verpanden, verkopen of op enigerlei wijze bezwaren en ze evenmin incorporeren of omvormen. Hij is er voor aansprakelijk en verbindt er zich toe zich te verzekeren tegen alle risico’s. Het eigendomsvoorbehoud strekt zich uit tot alle schuldvorderingen die in de plaats komen van de goederen onder eigendomsvoorbehoud. Indien de opdrachtgever de goederen bezwaart of vervreemdt voordat het eigendomsrecht op hem is overgegaan, aanvaardt hij dat het eigendomsvoorbehoud bijgevolg overgaat op de schuldvordering tot betaling van de prijs en komen de inkomsten voortvloeiend uit de vervreemding ervan uitsluitend toe aan HH Coomans. Het eigendomsvoorbehoud gaat eveneens over op de schuldvordering tot vergoeding ingeval van tenietgaan, beschadiging of waardeverlies van de goederen. Die inkomsten worden aanzien als bijzonder en afzonderlijk bijgehouden door de opdrachtgever en zijn niet vermengd met zijn andere algemene of bijzondere middelen of activa. In geval de goederen op grond van dit eigendomsvoorbehoud teruggaan naar HH Coomans heeft HH Coomans het recht eventueel ontvangen voorschotten of deelbetalingen met betrekking tot die goederen te compenseren met openstaande vorderingen, van welke aard ook (hierin o.a. inbegrepen een vordering voor alle geleden schade wegens niet naleving van de overeenkomst).

12.3 Niettegenstaande het eigendomsvoorbehoud worden de risico’s op de Klant overgedragen op het moment van de levering overeenkomstig Artikelen 4.1 en Artikel 11.

12.4 Door het sluiten van deze overeenkomst, geeft de Klant al haar huidige en toekomstige schuldvorderingen en tegoeden tegenover derden in pand ten gunste van HH Coomans, tot zekerheid van al haar verplichtingen voortvloeiend uit haar overeenkomst(en) met HH Coomans.

Artikel 13.Schorsing en ontbinding van de overeenkomst

13.1 Bij niet-betaling op de vervaldag, bij wanbetaling, om welke reden dan ook, of bij niet- nakoming van zelfs één contractuele verplichting van de Klant, behoudt HH Coomans zich het recht voor om: (i) Hetzij éénzijdig de uitvoering van alle lopende bestellingen of opdrachten te schorsen, en dit na voorafgaande ingebrekestelling waaraan geen of geen nuttig gevolg werd gegeven binnen deacht dagen, en zonder dat dit voor de Klant aanleiding zal kunnen zijn om schadevergoeding te vorderen, maar onverminderd het recht van HH Coomans om schadevergoeding te vorderen; (ii) Hetzij de overeenkomst zonder voorafgaandelijke rechterlijke machtiging en na voorafgaande ingebrekestelling waaraan geen of geen nuttig gevolg werd gegeven binnen de acht dagen, éénzijdig te ontbinden ten laste van de Klant, onverminderd het recht van HH Coomans om schadevergoeding te vorderen. In geval van ontbinding ten laste van de Klant, dient de Klant de uitgevoerde werken en werken in uitvoering integraal te vergoeden. Daarnaast is de Klant een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd van 35% van de overeengekomen prijs m.b.t. het resterende deel van de te leveren goederen, onverminderd het recht voor HH Coomans om haar werkelijke schade te verhalen op de Klant

13.2 Bij niet-nakoming van de contractuele verplichtingen van HH Coomans, is de Klant-Consument na voorafgaande ingebrekestelling waaraan geen of geen nuttig gevolg werd gegeven binnen de acht dagen, gerechtigd de overeenkomst éénzijdig te ontbinden ten laste van HH Coomans en is HH Coomans een forfaitaire schadevergoeding van 10% van het factuurbedrag exclusief btw verschuldigd, onverminderd het recht voor de Klant-Consument om zijn werkelijke schade te verhalen op HH Coomans, en op voorwaarde dat de Klant-Consument zijn eigen verplichtingen integraal is nagekomen.

13.3 HH Coomans is alleszins gerechtigd de overeenkomst zonder voorafgaande ingebrekestelling en zonder rechterlijke tussenkomst als ontbonden te beschouwen ten laste van de Klant of de onderlinge vorderingen vervroegd opeisbaar te stellen, bij grove contractuele wanprestatie, faillissement, gerechtelijke reorganisatie, collectieve schuldenregeling, in geval van beslag op een deel van het vermogen van de Klant of enige andere vorm van samenloop, kennelijk onvermogen, liquiditeitsproblemen, ontbinding of wijziging van de vorm of de inhoud van de vennootschap, aanstelling van een bewindvoerder/bestuurder/mandataris over de Klant alsook indien er een substantieel bedrag van de facturen niet-betaald is en/of de betaling gedurende meer dan 2 maanden uitblijft.

Artikel 14.Geschillen

14.1 De overeenkomst wordt beheerst door het Belgisch recht.

14.2 De rechtbanken van het gerechtelijk arrondissement Antwerpen, afdeling Turnhout zijn uitsluitend bevoegd voor elk geschil voortvloeiend uit deze overeenkomst.